Temeljni statistični pojmi - Urejanje in prikazovanje podatkov
Vaš brskalnik je zastarel
Gradiva nauk.si zahtevajo za pravilen prikaz sodoben brskalnik. Preverjeno delujejo
z brskalniki Mozilla Firefox 3.5+, Google Chrome 4.0+, Safari 4.0+, Internet Explorer 8.0+ ali Opera 10.50+.
V primeru, da uporabljate Internet Explorer 8, preverite, če imate vklopljen združljivostni način
(Compatibility view), ki ga lahko izklopite s klikom na ikono, ki jo vidite na spodnji sliki.
Zbrane podatke morate urediti in prikazati v pregledni obliki. Če jih ni veliko, zadošča, da jih uredite po velikosti. Tako dobite urejene statistične vire, ki ste jih že spoznali - ranžirne vrste.
Zelo pogosto nas zanima gibanje pojavov v času, kot je n.pr. gibanje tečaja neke valute, plač, števila zaposlenih,... Zbrani podatki o vrednosti opazovane lastnosti enote populacije v določen času tvorijo časovno vrsto.
Pri primerjanju podatkov v različnih časih je zelo pomembno, da veste, ali se podatki nanašajo na določen trenutek ali na intervalno obdobje.
Časovne vrste, ki prikazujejo podatke o vrednosti spremenljivke v določenem trenutku (na določen dan), se imenujejo trenutne ali momentne časovne vrste.
Časovne vrste, ki prikazujejo podatke o vrednosti spremenljivke v določenem obdobju - intervalu, se imenujejo razmične ali intervalne časovne vrste.
Proučujete število zaposlenih v podjetju X v preteklih petih letih. Zbrali ste podatke o številu zaposlitev na dan 31. december za posamezna leta. Podatke ste vpisali v tabelo. Razmislite ali je časovna vrsta momentna ali intervalna in narišite graf.
Ker ste opazovali število zaposlenih na dan 31. december - torej le en določen trenutek - govorimo o momentni oziroma trenutni časovni vrsti. Zaradi boljšega prikazovanja boste uporabili stolpični grafikon. Na abcisni osi boste zapisali leta opazovanja, na ordinatni osi pa število zaposlenih. Prvo leto je bilo v podjetju zaposlenih 185 ljudi, drugo leto 201 človek, tretje leto 192 ljudi in tako naprej.
Tako kot časovne vrste lahko tudi krajevne vrste prikazujete z linijskimi in stolpičnimi grafikoni. Lahko pa so v določenih primerih nazornejši kartogrami, mora piktogrami.
Lahko pa podatke razvrščamo tudi po drugih kriterijih, odvisno od namena proučevanja.
Včasih je zaradi velikega števila enot populacije potrebno podatke razvrščati v skupine - razrede, da dosežemo večjo preglednost in poenostavimo obdelavo. V razred zajamemo niz vrednosti numerične spremenljivke med dvema vrednostima, mejama razreda.
V mestni četrti A se je v kratkem zgodilo več prometnih nesreč. Policija je želela analizirati pojav z večč vidikov. Med drugim jo je zanimala starost ponesrečencev. Zbrali so podatke o starosti ponesrečencev v zadnjih dveh letih.
Ko boste opravljali statistične raziskave, boste verjetno v zadregi, ko se boste odločali za definiranje razredov. Kolikšna naj bo širina razreda in posledično tudi število razredov? Opredeljeni morajo biti tako, da vsako enoto lahko razvrstite le v en razred. Zato razrede razmejite tako, da določite spodnjo in zgornjo mejo razreda.
Proučujemo starost ponestrečencev, kar pomeni, da jih bomo uvrstili v razrede po starosti. Razvrstili jih bomo v razrede po 10 let. Prešteli smo število ponestrečencev in podatke vpisali v dugi stolpec.
Grupiranje podatkov v frekvenčne razrede je veliko primernejše za opisovanje lastnosti populacije. Hitro lahko ugotovite, v kateri skupini je največ ponesrečencev.
Na vprašanje boste odgovorili z računanjem kumulativne frekcvence - , ki nam pove število enot z enako ali manjšo vrednostjo od zgornje meje razreda j.
Kumulativno frekvenco izračunamo tako, da kumulativni frekvenci predhodnega razreda prištejete frekvenco razreda . V našem primeru je kumulativna frekvenca prvega razreda enaka 12.
Kumulativno frekvenco drugega razreda izračunamo tako, da kumulatini frekvenci predhodnega, to je prvega razreda, prištejemo frekvenco drugega razreda itn.
Če kumulativne frekvence delite s številom enot populacije, dobite relativne kumulativne frekvence , ki povedo delež enot z enako ali manjšo vrednostjo od zgornje meje razreda j.
Da dobite relativno kumulativno frekvenco za prvi razred, morate torej deliti kumulativno frekvenco prvega razreda, to je 12, s številom enot populacije, to je 84. Dobite rezultat 0.143, kar je 14,3 odstotka.
Lahko pa prikažete relativne frekvence po frekvenčnih ratredih. V tem primeru so na osi y relativne frekvence izražene v deležih (decimalno število ali odstotek).