Gradiva nauk.si zahtevajo za pravilen prikaz sodoben brskalnik. Preverjeno delujejo
z brskalniki Mozilla Firefox 3.5+, Google Chrome 4.0+, Safari 4.0+, Internet Explorer 8.0+ ali Opera 10.50+.
V primeru, da uporabljate Internet Explorer 8, preverite, če imate vklopljen združljivostni način
(Compatibility view), ki ga lahko izklopite s klikom na ikono, ki jo vidite na spodnji sliki.
Katere od navedenih količin po tvojem mnenju vplivajo na vzgon?
Pravilnost izbora količin boš v naslednjem koraku preizkusil sam.
Učni sklop je namenjen za začetek obravnave pojma vzgon. V enoti povezujemo vsakdanje primere z izkušnjami učencev in tako gradimo kompleksno temo kot je vzgon. Za razumevanje je nujno potrebno, da učenci usvojijo pojme gostote in plavanja teles, ki so predstavljeni v drugih učnih enotah in se nanje pogosto tudi navežemo. Ob ogledu posnetkov pojavov, ki jih učenci že poznajo, natančno opredelimo in usmerimo pozornost učencev. Enoznačno opredelimo tudi besede, ki jih ob opisovanju uporabljamo.
Pred obravnavo ali ob njej naj bi učenci poznali vse naštete pojme (masa, prostornina, gostota, prostornina potopljenega dela, izpodrinjena tekočina). Namen naloge je, da sami ocenijo, kaj po njihovem mnenju vpliva na vzgon. Ob nalogi ne želimo vrednotiti njihove izbire ampak jih voditi do samostojnega vrednotenja in načrtovanja aktivnosti, s katerimi bodo preverili svoje trditve.
Učitelj naj bi gojil in vzdrževal radovednost, učence spodbujal k razmišljanju o pripomočkih, postopkih, se pogovoril o objektivnosti in pravičnosti poskusov, predstavil pomen odvisne in neodvisne spremenljivke v poskusu, poudaril pomen konstant.
V nadaljevanju si učenci izberejo odvisnost, ki jo želijo preveriti.
Desno so slike pripomočkov, ki so ti na razpolago. Izberi pripomočke, ki bi jih uporabil za poskus, s katerim bi preveril ali gostota telesa vpliva na vzgon.
Po korakih zapiši, kako bi izvedel poskus, kjer bi uporabil tvoje izbrane pripomočke in bi preveril ali gostota telesa vpliva na vzgon. Zapiši kaj in s čim bi meril, ter kaj bi iz meritev lahko razbral.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
(Zapišeš lahko tudi manj korakov kot je pripravljenih okenc.)
Zapisovanje postopka in ubeseditev navodil za delo je pomemben člen načrtovanja naloge. Učenci naj bi se izražali kratko, jedrnato, zapisali naj bi bistvo posameznega koraka pri poskusu.
Učitelj naj predstavi posamezne sestavne dele navodil za izvedbo: pripomočki, skice, opis dela, način zbiranja podatkov...
V nadaljevanju bodo učenci ponovno imeli priložnost, da svoj zapis sami vrednotijo in ga na koncu celo dopolnijo.
Katero količino bomo med poskusom spreminjali, da bomo ugotovili
zgornjo odvisnost?
Prostornino telesa
Gostoto telesa
Prostornino tekočine
Gostoto tekočine
Dolžino vrvice
Z namenom, da učenec vrednosti svoj opis poskusa ga usmerimo v izbor spremenljivk. Učitelj se lahko z učenci pogovori o spremenljivkah (neodvisnih), ki jih načrtno spreminjamo z namenom, da ob tem opazujemo odziv oz. reakcijo (odvisna spremenljivka). Terminologija (odvisne, neodvisne spremenljivke) ni bistvenega pomena, pomembno je, da jih na konkretnih primerih učenci ločijo. Pri snovanju poskusov je pravilen izbor spremenljivk ključnega pomena.
Desno so slike pripomočkov, ki so ti na razpolago. Izberi pripomočke, ki bi jih uporabil za poskus s katerim bi preveril ali gostota telesa vpliva na vzgon.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
Premisli, ali se rezultata zares močno razlikujeta. Manjša odstopanja ponavadi nastanejo zaradi napak pri merjenju. Ob upoštevanju napak lahko za naš primer trdimo, da sta sili vzgona enaki.
S poskusom smo preverili ali gostota telesa vpliva na vzgon.
Ugotovili smo, da je bila velikost vzgona na oba kvadra enaka kljub temu, da sta imela kvadra različni gostoti. Sklepamo lahko, da gostota telesa ne vpliva na vzgon.
Spodaj so slike pripomočkov, ki so ti na razpolago.
Izberi pripomočke, ki bi jih uporabil za poskus s katerim bi preveril ali gostota tekočine v katero potopimo telo, vpliva na vzgon.
Po korakih zapiši, kako bi izvedel poskus, kjer bi uporabil tvoje izbrane pripomočke in bi preveril ali gostota tekočine vpliva na vzgon. Zapiši kaj in s čim bi meril, ter kaj bi iz meritev lahko razbral.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
(Zapišeš lahko tudi manj korakov kot je pripravljenih okenc.)
Desno so slike pripomočkov, ki so ti na razpolago. Izberi pripomočke, ki bi jih uporabil za poskus s katerim bi preveril ali gostota telesa vpliva na vzgon.
Še malo premisli, ali sta rezultata zares enaka. Pri merjenju res lahko pride do napak vendar za naš primer lahko trdimo, da je vzgon v olju drugačen od vzgona v vodi.
Še malo premisli, ali sta rezultata zares enaka. Pri merjenju res lahko pride do napak vendar za naš primer lahko trdimo, da je vzgon v olju drugačen od vzgona v vodi.
Še malo premisli, ali sta rezultata zares enaka. Pri merjenju res lahko pride do napak vendar za naš primer lahko trdimo, da je vzgon v olju drugačen od vzgona v vodi.
Še malo premisli, ali sta rezultata zares enaka. Pri merjenju res lahko pride do napak vendar za naš primer lahko trdimo, da je vzgon v olju drugačen od vzgona v vodi.
Še malo premisli, ali sta rezultata zares enaka. Pri merjenju res lahko pride do napak vendar za naš primer lahko trdimo, da je vzgon v olju drugačen od vzgona v vodi.
Še malo premisli, ali sta rezultata zares enaka. Pri merjenju res lahko pride do napak vendar za naš primer lahko trdimo, da je vzgon v olju drugačen od vzgona v vodi.
S poskusom smo preverili ali gostota tekočine, v katero potopimo telo vpliva na vzgon.
Ugotovili smo, da je bil vzgon na kvader v olju drugačen, kot vzgon na kvader v vodi.
Sklepamo lahko, da gostota tekočine vpliva na vzgon.
Vpliv mase in prostornine izpodrinjene tekočine na vzgon
Ali masa telesa vpliva na vzgon?
Izbral si zahtevno nalogo. Kadar želimo izvesti pravičen poskus, si prizadevamo, da spreminjamo le eno količino, medtem, ko ostale količine ohranjamo enake.
V tem primeru bi želeli spreminjati maso telesa in meriti vzgon.
Ali je možno spremeniti maso telesa, pri tem pa ohraniti prostornino, gostoto, obliko enako?
Da
Ne
Res je, kadar se spremeni masa, prostornina pa ostane enaka, se nujno spremeni tudi gostota.
Če želiš, lahko preveriš in obnoviš znanje o gostoti v gradivu Merjenje gostote.
Vpliv mase in prostornine izpodrinjene tekočine na vzgon
Ker ne moremo spreminjati mase, ne da bi ob tem spremenili še katero od ostalih lastnosti, bomo zasnovali naslednji poskus.
Hkrati bomo preverili ali na vzgon vpliva prostornina izpodrinjene tekočine in masa telesa.
Izbrali smo pripomočke, ki jih vidiš na spodnji sliki.