Kvadratna funkcija - definicija

Kvadratna funkcija - definicija

Avtor: E-um (vsebinsko), Skupina NAUK (tehnično)

Učni cilji: Spoznali bomo kvadratno funkcijo

Kje lahko srečamo kvadratno funkcijo?

(Vega in Turki1.gif)
Tir leta krogle je približno parabola — za razlago animacije poglej pod spodnji gumb.

Kratek skok v zgodovino

Ob turških vpadih na Balkan in na naše ozemlje v 18. stoletju je bil Beograd (danes glavno mesto Srbije) nekaj časa pod turško oblastjo. V tistem času si je avstrijsko cesarstvo prizadevalo Beograd pridobiti nazaj in v eni takšnih bitk (1789) je sodeloval tudi Jurij Vega (1754—1802), slovenski matematik in fizik, v Evropi cenjen profesor matematike (pripravil je več izdaj logaritemskih in trigonometričnih tabel, s katerimi je zaslovel kot najpomembnejši avtor logaritmovnikov v zgodovini uporabne matematike) in nadpovprečno uspešen vojak Dunajskega dvora (nagrajen z viteškim redom Marije Terezije in povzdignjen v barona). Med drugim se je ukvarjal tudi z balistiko (vedo o gibanju izstrelkov v zraku) in po njegovi zaslugi so topničarji v bitki za Beograd zadeli skladišče smodnika na Kalemegdanu v sicer dobro utrjenem in branjenem Beogradu. Nenadna eksplozija večjih razsežnosti in dolgotrajno natančno obstreljevanje sta prispevala k predaji turške vojske in zavzetju mesta.

Osnova vseh uspešnih topniških bitk sta bila (in sta še) dobro poznavanje in preračunavanje tirov izstrelkov. V zgodnjih obdobjih so bili ljudje mnenja, da izstrelek pri vodoravnem in poševnem metu potuje v ravni črti, kasneje pa so se počasi približali spoznanju o paraboli kot tiru izstrelka (v resnici je oblika tira precej popačena parabola zaradi upoštevanja zračnega upora)

Kje lahko srečamo kvadratno funkcijo?

S tem zgodovinskim uvodom pa smo že zakorakali v matematiko, ki je dala fiziki močna orodja za ustrezno opisovanje gibanj teles: zvezo med časom in višino izstrelka pri poševnem metu v vakuumu nam opisuje kvadratna funkcija, ki jo bomo spoznali v tem poglavju.

Ob sklepu uvoda je primerno, da navedemo še tri »nevojaške« primere prisotnosti kvadratne funkcije v vsakdanjem življenju:

  • curek vode, poševno usmerjen iz vrtne cevi, ima obliko parabole,
  • nekateri nepovratni kometi se gibajo po paraboličnih tirnicah,
  • satelitske antene (glej sliko spodaj) in antene radijskih teleskopov imajo pogosto obliko paraboloida, ploskve, ki jo dobimo z vrtenjem parabole okoli njene simetrijske osi: pri tem dobimo parabolo kot presečišče ravnine s paraboloidom (na sliki je parabola nakazana z modrimi točkami).
(Paraboloid.JPG)
Satelitska antena ima obliko paraboloida

Kaj je kvadratna funkcija?

Že v osnovni šoli smo obravnavali linearno funkcijo, na primer in , ki smo jo v splošnem zapisali kot . Zanjo je značilno, da neodvisna spremenljivka nastopa v potenci stopnje (linearni člen je ).

Kaj pa bi dobili, če bi vsem takšnim funkcijam prišteli še člen ?

Dobimo na primer funkcijo . Opazimo, da sedaj spremenljivka nastopa tudi v potenci z eksponentom . In prav ta lastnost je značilna za novo funkcijo, ki jo bomo poimenovali kvadratna funkcija. V resnici smo jo spoznali že pri potenčnih funkcijah z naravnim eksponentom kot funkcijo .

Kaj je kvadratna funkcija?

Kvadratna funkcija bo imela torej podoben zapis kot linearna funkcija, ki pa ji moramo dodati še kvadratni člen . Poglejmo si še nekaj zgledov kvadratnih funkcij:

Za vse je značilno, da v zapisu nastopata kvadratni člen + nekaj (ali pa tudi nič). V primeru funkcije tudi opazimo, da vrstni red zapisa členov ni pomemben ( je še vedno kvadratna funkcija), vendar zaradi večje preglednosti člene zapišemo po vrsti od potence z največjim eksponentom do potence z najmanjšim eksponentom.

Povzemimo sedaj te ugotovitve v dogovor

Kvadratna funkcija je realna funkcija , podana s predpisom

kjer je in so in realna števila. Število imenujemo vodilni koeficient (koeficient kvadratnega člena), koeficient linearnega člena in svobodni člen ali začetna vrednost

Zgleda

Ponovno preberi opis kvadratne funkcije.

  1. Zakaj v definiciji potrebujemo določilni pogoj ?

    Odgovor se skriva tukaj
  2. Določi vse tri koeficiente pri naslednjih funkcijah:

    1. ,
    2. ,
    3. .

      Preveri svoje rešitve

Če je , dobimo predpis za linearno funkcijo.

Graf kvadratne funkcije

Poglejmo si naš nadaljnji načrt dela: najprej si bomo pogledali graf preproste kvadratne funkcije , nato graf funkcije in na koncu še graf najsplošnejše kvadratne funkcije .

Vrnimo se torej najprej k funkciji . Narišimo tabelo z nekaj tipičnimi vrednostmi za na intervalu med in .

x-2-1012
y41014



Po običajni označitvi enot, koordinatnih osi in pri vnesenih točkah iz tabele dobimo naslednjo sliko.

(Kvadratna funkcija.png)

Pri tem pazimo, da obliko grafa v okolici točke ravno prav lepo ukrivimo (ne preveč koničasto in ne preveč okroglo). Prav tako smo pozorni na to, da graf funkcije zapolni navidezni pravokotnik, ki ga določajo robovi koordinatnega sistema. Ob narisanem zgledu si velja zapomniti naslednje:

graf kvadratne funkcije imenujemo parabola in ga označimo z zapisom . Ekstremno (skrajno) točko grafa imenujemo teme parabole.



V prejšnjem zgledu ima parabola teme v točki . S parabolo se bomo srečali še kasneje (Stožnice), kjer si bomo ogledali tudi njeno geometrijsko definicijo, ki je bila – zgodovinsko gledano – uporabljena precej bolj zgodaj kot zgornja analitična definicija.

Pomen vodilnega koeficienta a

Spomni se, katero transformacijo grafa nam povzroči število v predpisu .

Pomoč

Znanje o tem raztegu grafa bomo povezali s pomenom vodilnega koeficienta v predpisu kvadratne funkcije .

Radovednejši lahko sami preiskujete obnašanje grafa kvadratne funkcije pri različnih vrednostih a v spodnjem Izzivu – za radovedne in s programom za risanje grafov, drugi pa lahko to preiskovanje preskočite in preidete kar k naslovu Pomen a, kjer so stvari že lepo pripravljene za čim lažje razmišljanje.

To je razteg grafa za faktor glede na premico vzdolž ordinatne osi.

Poskusi odgovoriti — za radovedne

Premisli, kako vodilni koeficient vpliva na obliko grafa funkcije, in odgovori na vprašanja pod spodnjo konstrukcijo.

Poleg že narisanih grafov pri zgornji preiskavi ti lahko pomaga tudi spodnja konstrukcija z drsnikom, ki prikazuje spreminjanje oblike parabole v odvisnosti od vrednosti koeficienta .

Navodilo: z miško premikaj drsnik in opazuj spreminjanje oblike parabole.

Vprašanja

Če je , je parabola izbočena (v obliki črke U; rečemo tudi konveksna), teme pa je njena najnižja točka.

Če je , nimamo parabole, ampak premico .

Če je , je parabola vbočena (narobe obrnjena črka U; rečemo tudi konkavna), teme pa je njena najvišja točka.

Vodilni koeficient

Ugotovitve lahko končno strnemo v naslednji sklep.

Vodilni koeficient a kvadratne funkcije nam določa obliko in strmino njenega grafa, pri čemer velja:

(1) če je , je graf izbočen (v obliki črke U ali konveksen) in teme je najnižja točka parabole;

(2) če je , nimamo parabole, ampak premico ;

(3) če je , je graf vbočen (narobe obrnjena črka U ali konkaven) in teme je najvišja točka parabole.

Velja tudi: večji kot je , strmejši je graf funkcije.

Matematični izzivi

  • V isti koordinatni sistem približno skiciraj grafe funkcij , , kjer je , in , kjer je . Opiši vpliv vodilnega koeficienta na obliko grafa v zadnjih dveh primerih.
  • S transformacijami grafa funkcije nariši graf funkcije .
  • Nariši graf funkcije (ta zapis imenujemo enačba Hua) in ga primerjaj s parabolo . (Namig: zapis najprej poenostavi.)

Prvi fizikalni izziv

Spomnimo se fizikalne enačbe, ki nam podaja zvezo med potjo in časom pri enakomerno pospešenem gibanju:

.

Zanjo je značilno, da čas nastopa pod kvadratom, zaradi česar v splošnem še ne znamo reševati tovrstnih enačb, pri katerih bi iskali čas kot neznano količino (poskusi izraziti s svojim obstoječim znanjem). Imamo pa dovolj znanja, da lahko narišemo primer grafa te funkcije, ki nam podaja zvezo med časom in potjo : naj bo in . Po vstavljanju obeh podatkov v enačbo enakomerno pospešenega gibanja dobimo funkcijski predpis:

.

Premisli

Dobro si oglej dobljen graf.

Na abscisni osi je predstavljen čas , na ordinatni osi pa pot .

Pri fiziki nas zanima le del grafa, kjer je čas , torej desna polravnina (desno od osi ).

Pospešek v naši enačbi nastopa pri kvadratnem členu, torej nam določa obliko parabole: če je (telo pospešuje), bo imela parabola obliko črke U (konveksna), če pa je (telo zavira), bo parabola zvonaste oblike (obrnjen U, konkavna).

Drugi fizikalni izziv — parabola pri poševnem metu

Tir gibanja telesa pri poševnem metu je parabola. Ta trditev velja seveda samo v vakuumu, kjer lahko zanemarimo zračni upor, v praksi pa je opis gibanja nekoliko bolj zapleten.

Spodnja konstrukcija prikazuje odvisnost tira gibanja telesa od velikosti začetne hitrosti in kota Φ, pod katerim telo vržemo ali pa izstrelimo. Pri fiziki lahko izpelješ enačbe, ki opisujejo gibanje telesa po paraboli in primerjaš izračunane vrednosti na sliki z vrednostmi, ki jih izračunaš po ustreznih formulah.

Z miškinim desnim gumbom primi točko na koncu vektorja začetne hitrosti in spreminjaj naklonski kot in velikost začetne hitrosti. Opazuj spreminjanje tira gibanja telesa. (Če animacijo po pomoti zaustaviš, jo ponovno zaženi s klikom miškinega gumba.)

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka

Razišči

S pomočjo zgornje animacije odgovori na naslednja vprašanja.

  • Kolikšna morata biti začetna hitrost in naklonski kot Φ, da bomo telo vrgli vsaj daleč? Ali obstaja več možnosti?

    Odgovor najdes tukaj

  • Ali je tir gibanja telesa pri vseh možnih naklonskih kotih Φ vedno parabola?

    Poglej sem

  • Kako lahko zvečamo pri dani začetni hitrosti vo strmino parabole? Katera vrednost se zaradi tega najbolj spremeni (metna višina, metna razdalja ali čas letenja v zraku)?

    Resitev

  • Kakšno lego ima vektor začetne hitrosti glede na parabolo? V kakšni zvezi sta strmina parabole in naklonski kot vektorja začetne hitrosti ?

    Preveri svoja odgovora

Razdaljo vsaj lahko dosežemo v različnih primerih: če je začetna hitrost približno in kot ° ali če je začetna hitrost in kot ° itd. Možnosti je torej več, pri različnih začetnih vrednostih pa se spreminja oblika parabole in s tem kot, pod katerim telo prileti na tla.

Tir gibanja je parabola, ki ima obliko narobe obrnjene črke U (konkavna oblika), razen v primeru, ko meri naklonski kot °: tedaj imamo navpični met in telo se giba približno po daljici.

Pri dani začetni hitrosti lahko zvečamo strmino parabole s povečanjem naklonskega kota, pri tem pa se najbolj spremeni metna razdalja.

Vektor začetne hitrosti ima tangentno lego v začetni točki glede na parabolo, pri tem pa velja: večja je strmina parabole, večji je naklonski kot vektorja začetne hitrosti .

Naloga 1

V svojem zvezku ali učbeniku za fiziko poišči pri poglavju o gibanjih teles tiste fizikalne enačbe, ki predstavljajo kvadratne funkcije. Pri vsaki od njih določi odvisno in neodvisno spremenljivko ter poišči vodilni, linearni in svobodni člen.

Resitev

Naloga 2

S pomočjo transformacij grafa funkcije nariši graf funkcije

Resitev

Naloga 3

Ponovi pojme: ničla funkcije, začetna vrednost funkcije, razcep tričlenika oblike .

Resitev

Naloga 4

Na svetovnem spletu vnesi ključno besedo ’quadratic function (equation)’ in poišči nadaljnje primere uporabe kvadratne funkcije v drugih znanostih in v vsakdanjem življenju.

Resitev

Spoznali smo že kvadratno funkcijo, ki predstavlja zvezo med časom in potjo pri enakomerno pospešenem gibanju, nadaljnji zgledi pa so še: navpični met (zveza med časom in višino), kinetična energija telesa (zveza med hitrostjo in kinetično energijo), sila upora (zveza med hitrostjo in silo upora pri kvadratnem zakonu upora) ... Podrobnosti (izpis enačb in koeficientov) pa so prepuščene tebi.

Nalogo lahko rešimo na več načinov, s transformacijami pa se je lotimo tako, da najprej narišemo parabolo nato jo skrčimo v smeri ordinatne osi za faktor in na koncu vzporedno premaknemo za v smeri ordinatne osi (slika ).

(1.png)

Parabole (črna), (modra) (rdeča)

Za prva dva pojma poglej razlago v poglavju Lastnosti realnih funkcij v 2. letniku, pri razcepu tričlenika pa se spomni na Vietovo pravilo.

Rešitev te naloge je prepuščena tvoji iznajdljivosti, najdene zglede pa si oglejte skupaj v razredu.
0%
0%