Baza v ravnini

Baza v ravnini

Avtor: E-um (vsebinsko), Skupina NAUK (tehnično)

Obnovimo temelje, na katerih bomo gradili!

Če smo do zdaj želeli vektorje seštevati, odštevati ali množiti s skalarjem in si jih ob tem tudi predstavljati, smo to lahko opravili le tako, da smo vektorje narisali in tudi rezultat predstavili grafično.

Zdaj pa bi vektorje radi predstavili s števili, iz katerih bi bile razvidne vse tri lastnosti vektorjev: smer, usmerjenost in dolžina.

Kako bomo to dosegli?

V pravokotnem koordinatnem sistemu v ravnini bomo narisali krajevni vektor in ga izrazili v ortonormirani bazi. Tako bomo dobili dve števili, ki bosta vektor točno določali in ju bomo imenovali komponenti vektorja.

Ampak lepo po vrsti! V prejšnjem odstavku smo natresli kar nekaj zelo pomembnih pojmov, brez katerih se skozi to poglavje ne boš mogel prebiti. Zato na naslednjih prosojnicah obnovi znanje potrebnih osnov.

Koordinati točke v pravokotnem koordinatnem sistemu ravnine

Dopolnil besedilo, ki sledi. Lahko si pomagaš tudi s spodnjo sliko.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka

Z miško zgrabi točko in jo premikaj ter opazuj, kaj se dogaja z nastopajočimi števili pri točki in na koordinatnih oseh. Dopolni spodnje besedilo:

Pravokotni Enotni Pravilni koordinatni sistem v ravnini zgradimo s pomočjo dveh med sabo pravokotnih premic. Njuno presečišče imenujemo koordinatno presečišče težišče izhodišče . Ko na vsaki od premic izberemo dolžino, ki predstavlja enoto (sliko števila ), premici postaneta realni številski osi premici pravokotnici . Vodoravno os imenujemo os ali ordinatna abscisna implicitna os, navpično os pa os ali abscisna ordinatna implicitna os. Obe osi razdelita koordinatni sistem na štiri območja, ki se imenujejo oktanti sekstanti kvadranti . Prvi kvadrant je tisti, v katerem sta obe koordinati točk negativni pozitivni enaki , drugi, tretji in četrti kvadrant pa si sledijo v smeri, ki je nasprotna vrtenju urinega kazalca.

Zdaj je vsaka točkana premicah slika točno določenega realnega prostora števila vektorja in obratno: vsako realno število ima tako na osi kot tudi na osi točno določeno sliko fotografijo prasliko .

Ko poljubno točko iz ravnine pravokotno projiciramo na koordinatni osi, na vsaki posebej naletimo na sliko nekega realnega vektorskega enakega števila. Število na osi je projekcija enota koordinata ali abscisa točke , število na osi pa je koordinata ali ordinata abscisa enota točke .

Tako prav vsaki točki iz ravnine priredimo točno določen urejen par dvojček produkt števil, to sta koordinati točke , kar zapišemo kot . Velja tudi obratno: vsak urejen par števil določa samo eno premico bazo točko ravnine.

Preveri

Pravilno

Bravo. Na vsa vprašanja si odgovoril pravilno.

Napačno

Nekateri tvoji odgovori so lahko pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 1

Odgovori še na dve vprašanji: Kaj je krajevni vektor točke ?

Preveri

Pravilno

Bravo. Tvoj odgovor je pravilen.

Napačno

Tvoj odgovor je napačen. Poskusi še enkrat.

Naloga 2

Kateri stavek najnatančneje opiše ortonormirano bazo?

Preveri

Pravilno

Bravo. Tvoj odgovor je pravilen.

Napačno

Tvoj odgovor je napačen. Poskusi še enkrat.

Ponovitev: Kaj je krajevni vektor?

Še enkrat poudarimo, da je krajevni vektor točke le tisti vektor, ki vodi do točke , začne pa se v koordinatnem izhodišču. Zato lahko o krajevnih vektorjih govorimo le, če imamo koordinatni sistem.

Čeprav do vsake točke vodi neskončno mnogo različnih vektorjev, vodi do vsake le en sam krajevni vektor, kar lahko vidiš na spodnji sliki.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka

Zato lahko rečemo, da je točka s svojim krajevnim vektorjem točno določena in obratno: če poznamo točko, poznamo tudi njen krajevni vektor.

Krajevni vektor določa lego točke

S spreminjanjem točke se spreminjajo vsi vektorji, ki vodijo do nje, a le eden od njih izhaja iz koordinatnega izhodišča.
Z miško primi točko in to poskusi sam.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka

Izražanje krajevnega vektorja v ortonormirani bazi ravnine

Kako smo poimenovali vektorje, ki tvorijo ortonormirano bazo ravnine ali prostora?



 
Vektorji, ki tvorijo ortonormirano bazo in jih označimo z , in , so krajevni, enotski in drug na drugega pravokotni. Tisti, ki sega do števila na osi , se imenuje , tisti, ki sega do na osi , je vektor , in tisti, ki sega do na osi , je vektor .



Če potrebujemo bazo ravnine, zadoščata samo vektorja in , v prostoru pa potrebujemo še vektor .

Vemo tudi, da lahko z izbranimi baznimi vektorji izrazimo prav vsak vektor ravnine oziroma prostora. Naša naslednja naloga je, da se v ortonormirani bazi ravnine naučimo izražati krajevne vektorje.

Rekli smo, da za te tri vektorje rezerviramo oznake , in .

Izražanje krajevnega vektorja dane točke

Na spodnji sliki je prikazan krajevni vektor točke : , ki ga želimo izraziti z baznima vektorjema in , kar pomeni, da ga želimo zapisati kot njuno linearno kombinacijo:



Zanima nas, koliko znašata skalarja in , od česa sta odvisna.
Z miško premikaj točko , opazuj spreminjanje različnih števil in vektorjev na sliki, nato pa odgovori na spodnja vprašanja.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka
Ko spreminjaš lego točke , se spreminjata tudi števili, zapisani ob njej. Kako se števili imenujeta?
Poljubno izberi lego točke . V koliko različnih zapisih opaziš število, ki pomeni absciso točke ?
Kaj pomeni abscisa točke v vsakem od štirih zapisov?
Čemu je torej enak skalar , k katerim je v linearni kombinaciji pomnožen vektor ?
Čemu je enak skalar , a katerim množimo vektor ?
 

Strnimo zelo pomembne ugotovitve, do katerih smo prišli. Če sta in koordinati točke , če jo lahko torej zapišemo kot , potem se krajevni vektor točke v ortonormirani bazi ravnine izrazi kot:

Enakovredni zapis vektorja je tudi zapis v obliki urejenega para, torej:

Števili in se imenujeta komponenti krajevnega vektorja točke .

Pozor!
Čeprav gre pri zapisu točke in njenega krajevnega vektorja za isti urejeni par, nastopajoča števila različno poimenujemo. Pri točki govorimo o koordinatah, pri vektorju pa o komponentah.

Paziti je treba tudi na obliko zapisa. Medtem ko med imenom vektorja in komponentami zapišemo enačaj, ga med imenom točke in koordinatami nikoli.

To sta koordinati točke . Prva koordinata je abscisa, druga pa ordinata točke .

Abscisa (pa tudi ordinata) točke se na sliki pojavi v štirih različnih zapisih.

Pri točki pomeni njeno prvo koordinato, na osi pomeni število, v katerega sliko se točka projicira, tretjič se pojavi kot skalar, s katerim je pomnožen vektor , in skupaj določata zeleno vodoravno usmerjeno daljico, četrtič pa kot sestavni del linearne kombinacije, s katero izrazimo krajevni vektor v ortonormirani bazi.

Podobno velja tudi za drugo koordinato točke : pojavi se še pri projekciji točke na os , in sicer kot skalar, s katerim množimo vektor , nazadnje pa še v zapisu linearne kombinacije.

Skalar je enak koordinati (abscisi) točke .

Skalar je enak koordinati (ordinati) točke .

Enak zapis, a dva različna pomena!

Kaj vse povedano pravzaprav pomeni?

Če je krajevni vektor neke točke enak , to pomeni, da vodi od izhodišča do točke z enakim zapisom, kot ga ima vektor, torej do točke .

In še obratno: če nas zanima krajevni vektor točke , vemo, da se njegov zapis v komponentah popolnoma ujema z dano točko, torej je .

Poglejmo, ali razumeš nov zapis vektorja?

Naloga 3

Vsakega od danih vektorjev poveži še z drugo možno obliko zapisa!


Preveri

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 4

Kam vodijo vektorji? Do katerih točk vodijo naslednji krajevni vektorji? V desnem stolpcu poišči koordinate teh točk.


Preveri
Utemeljitev rešitve

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Rešitev

Ker se zapisa točke in njenega krajevnega vektorja v obliki urejenega para povsem ujemata, se zapise zadnjih treh vektorjev najprej splača spremeniti v drugo obliko. Potem nastali pari kažejo točke, do katerih segajo dani krajevni vektorji.

Računanje z vektorji, podanimi s komponentami

Od zdaj naprej bomo vsak vektor zapisali v obliki urejenega para komponent, npr. . Naša naloga je izpeljati pravila za računanje z vektorji v takem zapisu. Pa začnimo.

Seštevanje in odštevanje vektorjev
Recimo, da poznamo dva vektorja: in . Kako bi v tem primeru izračunali njuno vsoto in razliko ?

Če si premislil preveri svoj odgovor.
Za doslednješe med vami se pod gumbkom skriva izpeljava pravila:

Množenje vektorja s skalarjem
Množenje vektorja s skalarjem je bila naslednja operacija, ki smo jo obravnavali. Tokrat potrebujemo vektor in skalar . Kako bi vektor v komponentnem zapisu pomnožili s skalarjem?

Če si premislil preveri svoj odgovor.
Za doslednješe med vami se pod gumbkom skriva izpeljava pravila:

Vektor v komponentnem zapisu pomnožimo s skalarjem tako, da s skalarjem pomnožimo vsako komponento posebej. Rezultat zapišemo v obliki urejenega para, saj je produkt vektorja s skalarjem znova vektor. Torej je:

Postopamo podobno kot v prejšnjem dokazu: vektor zapišemo kot linearno kombinacijo baznih vektorjev, upoštevamo distributivnost množenja vektorja s skalarjem v vektorskem faktorju in rezultat znova spremenimo v zapis z urejenim parom komponent:

Pravilo za seštevanje in odštevanje vektorjev v komponentnem zapisu je zelo enostavno: vektorja seštejemo (odštejemo) tako, da seštejemo (odštejemo) istoležne komponente, kar pomeni prvi komponenti posebej in drugi komponenti posebej. Rezultat spet podamo v obliki urejenega para, saj sta vsota in razlika vektorjev znova vektor. Torej velja:

Da izpeljemo pravilo za seštevanje in odštevanje dveh vektorjev v komponentnem zapisu, moramo zapisa spremeniti v linearni kombinaciji baznih vektorjev in , računati "po starem načinu" in dobljeno linearno kombinacijo spremeniti v urejen par komponent:

Skalarni produkt

Za vas imam zelo veselo novico: skalarno množenje vektorjev v komponentnem zapisu bo bistveno enostavnejše kot skalarno množenje "po starem" načinu, v katerem smo morali upoštevati obe dolžini vektorjev in še kosinus kota med njima.

Tokrat bomo novo pravilo izpeljali skupaj.

Imejmo dva vektorja: in . Najprej ju bomo zapisali v obliki linearnih kombinacij baznih vektorjev in , upoštevali distributivnost skalarnega produkta in pravokotnost baznih vektorjev in naposled dobljeni vektor spremenili v zapis z urejenim parom komponent. Pa dajmo:

Dva vektorja v komponentnem zapisu skalarno pomnožimo tako, da med sabo pomnožimo istoležne komponente in dobljene produkte seštejemo.

Pozor! Zelo pomembno je, da rezultata ne zapišete v obliki urejenega para, saj to pomeni, da ste pri skalarnem produktu vektorjema priredili nov vektor, kar pa seveda ni res. Skalarni produkt vektorjev je skalar, zato produkte istoležnih komponent seštejemo.

Naloga 5

Rešimo naslednjo nalogo s primeri vseh obravnavanih računskih operacij z vektorji.

Dana sta vektorja in . Kateri rezultat paše h kateremu računu?


Preveri
Utemeljitev rešitve

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Rešitev

Najprej se spomnimo, da vektorje seštevamo in odštevamo po komponentah, s skalarjem pomnožimo vsako komponento posebej, skalarno pa množimo tako, da seštejemo produkte istoležnih komponent. Torej:


Ne pozabimo na računanje dolžin in kotov!

Ponovimo formuli za računanje dolžine vektorja in kosinusa kota med vektorjema, ki smo ju obravnavali pri skalarnem produktu.

Se spomniš teh dveh pomembnih obrazcev? Preveri ju tukaj!

Poglejmo, kako se obrazca spremenita, če oba vektorja podamo s komponentami, torej: in .

Dolžina vektorja bo tako:

Kosinus kota med vektorjema pa bomo računali takole:

 

Strnimo vsa pravila na enem mestu.

Če je , in realno število, je:

Rešitev

Dolžino vektorja izračunamo s formulo kosinus kota med vektorjema pa takole:

Kolikšen kot oklepata dana vektorja?

S tako nalogo se bomo pogosto srečali, saj omogoča računanje velikosti kotov v različnih likih, če na stranice lika v koordinatnem sistemu postavimo vektorje.

Na stotinko stopinje natančno izračunajmo kot med vektorjema, ki smo ju srečali v prejšnji nalogi, to sta in . °


Preveri
Utemeljitev rešitve

Pravilno

Bravo. Tvoj odgovor je pravilen.

Napačno

Tvoj odgovor je napačen. Poskusi še enkrat.

Rešitev

Za izračun kota potrebujemo natančni dolžini obeh vektorjev in skalarni produkt vektorjev.

Dolžina vektorja je: .

Podobno je .

Skalarni produkt vektorjev in je .

In zdaj k računanju kota:

Uporaba krajevnih vektorjev za določanje vektorjev in posebnih točk

Vedno, ko bo treba določiti koordinate kake posebne točke, bomo lahko nalogo "prevedli" v določanje njenega krajevnega vektorja, saj se zapisa obeh v obliki urejenega para ne razlikujeta.
Vektor od točke A do točke B
Kako določimo komponente vektorja , če poznamo koordinate njegove začetne točke in končne točke ? Oglejmo si sliko in premislimo.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka

Vidimo, da lahko pot od točke do točke prehodimo kar po vektorju ali pa na daljši način tako, da gremo po vektorju in s tem pridemo v koordinatno izhodišče, nato pa nadaljujemo sprehod po vektorju . Zato je:

 

kar pomeni, da vektor od točke do točke izračunamo tako, da od krajevnega vektorja končne točke odštejemo krajevni vektor začetne točke .

Primer: določi vektor , če je in , kot prikazuje zgornja slika.

Ker poznamo točki in , poznamo tudi njuna krajevna vektorja, ki sta in .

Tako je


Kakšen geometrijski pomen imata komponenti 7 in -4 za vektor

Rešitev

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka


Komponenti opišeta, kako se moramo premikati, da prehodimo vektor od točke A do točke B: v tem primeru se moramo premakniti 7 enot v desno in 4 enote navzdol. Po takem premiku pristanemo v točki B. Preveri to na zgornji sliki. Drži?

Razpolovišče daljice

Z določanjem koordinat točke, ki je razpolovišče daljice z znanima krajiščema, smo se srečali že v 1. letniku. Tokrat bomo že znano formulo izpeljali s krajevnimi vektorji.

Naj bosta in krajišči daljice Kolikšni sta koordinati točke , ki razpolavlja daljico ? Pomagajmo si s sliko.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka


Ker nas zanimata koordinati točke , nas s tem zanimata komponenti njenega krajevnega vektorja.

Izrazi krajevni vektor razpolovišča s krajevnima vektorjema točk in ! Rešitev je pod gumbkom.
 

Krajevni vektor razpolovišča S daljice AB izračunamo kot:

Primer: določi razpolovišče daljice s krajiščema in , kot kaže zgornja slika.

Uporabimo izpeljano formulo: .

Ker se koordinati točke ujemata s komponentama njenega krajevnega vektorja, je razpolovišče daljice v točki . Preveri, ali se rezultat ujema s prikazom točke na sliki.

Rešitev

Težišče trikotnika

Tako kot je razpolovišče daljice na neki način težišče dveh točk (obeh krajišč daljice), sedaj iščemo točko, ki bo uravnotežila tri oglišča trikotnika.

Formula, ki jo iščemo, je posplošitev formule za razpolovišče daljice iz dveh točk na tri točke sistema.

Kako bi določili težišče trikotnika iz danih ogljišč? Rešitev je pod gumbkom.
 

Krajevni vektor težišča trikotnika izračunamo kot:


Primer

Določi težišče trikotnika z oglišči , in .

Uporaba formule pripelje do:, kar se ujema tudi s spodnjo sliko, ki prikazuje obravnavani trikotnik s težiščem.

Aplikacija RiŠ se ni mogla zagnati. Prosim preverite, ali imate v brskalniku namescen program Java 1.4.2 (ali novejsi) (Kliknite tu za namestitev Jave)
Riš datoteka


Kako izpeljemo forumlo za krajevni vektor težišča? Rešitev je pod gumbkom.

Rešitev

V formuli za razpolovišče daljice zamenjamo število 2 s številom 3 in v oklepaju zapišemo vsoto krajevnih vektorjev vseh treh trikotnikovih oglišč. Znaš sedaj zapisati iskani obrazec?

Rešitev

Pri izpeljavi bomo potrebovali lastnost, da težišče deli težiščnico v razmerju 2 : 1, merjeno od oglišča trikotnika, in da je N razpolovišče daljice BC. Potem je:

Naloga 6

Dane vektorje poveži z zapisom istega vektorja v drugi možni obliki.


Preveri

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 7

V desnem stolpcu poišči krajevne vektorje danih točk.


Preveri

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 8

V desnem stolpcu poišči koordinate točk, do katerih vodijo dani krajevni vektorji.


Preveri

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 9

Zapiši vektor , če je , .
,

Preveri

Pravilno

Bravo. Na vsa vprašanja si odgovoril pravilno.

Napačno

Nekateri tvoji odgovori so lahko pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 10

Določi končno točko vektorja , če je njegova začetna točka .

Končna točka je: ,

Preveri

Pravilno

Bravo. Na vsa vprašanja si odgovoril pravilno.

Napačno

Nekateri tvoji odgovori so lahko pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 11

Določi začetno točko vektorja , če je njegova končna točka .

Začetna točka je: ,

Preveri

Pravilno

Bravo. Na vsa vprašanja si odgovoril pravilno.

Napačno

Nekateri tvoji odgovori so lahko pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 12

Brez približkov izračunaj obseg trikotnika z oglišči , in .

Preveri

Pravilno

Bravo. Tvoj odgovor je pravilen.

Napačno

Tvoj odgovor je napačen. Poskusi še enkrat.

Naloga 13

Na dve decimalki natančno izračunaj kot med diagonalama štirikotnika z oglišči ), , in .
(Odgovore zaokroži na dve decimalni mesti natančno)

°


Preveri

Pravilno

Bravo. Tvoj odgovor je pravilen.

Napačno

Tvoj odgovor je napačen. Poskusi še enkrat.

Naloga 14

Dokaži, da je trikotnik z oglišči , in pravokoten. Poveži metodo reševanja naloge in njen rezultat.

Pitagorov izrek
izračun kota pri oglišču
skalarni produkt
; ugotovimo, da velja zveza


Preveri

Pravilno

Pravilno si povezal izraze, ki so enaki.

Napačno

Mogoče je, da so nekateri izmed tvojih ujemanj pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 15

Izračunaj manjkajočo komponento vektorja tako, da bosta vektorja in pravokotna oziroma vzporedna.

Da bosta pravokotna mora biti
Da bosta vzporedna mora biti

Preveri

Pravilno

Bravo. Na vsa vprašanja si odgovoril pravilno.

Napačno

Nekateri tvoji odgovori so lahko pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

Naloga 16

Dan je trikotnik z oglišči , , . Izračunaj a) vse tri stranice, b) vse tri notranje kote, c) dolžino težiščnice na stranico , d) težišče, e) točko na stranici , za katero velja .
(Odgovore zaokroži na dve decimalni mesti natančno)

°
°
°




Preveri

Pravilno

Bravo. Na vsa vprašanja si odgovoril pravilno.

Napačno

Nekateri tvoji odgovori so lahko pravilni, vendar ne vsi. Poskusi še enkrat.

0%
0%