Pogojni stavek in zanke v C#

Pogojni stavek in zanke v C#

Avtor: Katja Pleško

UVOD

Spoznali bomo:

  • pogojni stavek if ;
  • zanke:

    • while ;
    • for ;
    • do .

POGOJNI STAVEK if

UPORABA
Pogojni stavek uporabimo takrat, ko želimo nek stavek izvršiti le, če je izpolnjen določen pogoj.

SINTAKSA
Prva oblika

 if (pogoj){
    stavek1a;
    stavek2a;
    ...
    stavekna;
}
else{
    stavek1b;
    stavek2b;
    ...
    staveknb;


Pomen: Če je pogoj pogoj izpolnjen, potem izvedi stavke stavek1a do stavekna , sicer izvedi stavke stavek1b do staveknb .

Druga oblika

 if (pogoj){
    stavek1;
    stavek2;
    ...
    stavekn;
}


Pomen: Če je pogoj pogoj izpolnjen, se izvedejo stavki v {}. Če pogoj ni izpolnjen se ne zgodi nič. To obliko ponavadi uporabimo takrat,ko nimamo posebnih zahtev v primeru, da pogoj ni izpolnjen.

POGOJNI STAVEK if - PRIMER

TRIKOTNIK
Sestavimo program, v katerega preko tipkovnice vnesemo dolžino stranic a,b,c. Program preveri ali obstaja trikotnik z dolžinama stranic a,b,c. Predpostavimo, da bo uporabnik vnesel celo pozitivno število.

KDAJ DOLŽINE STRANIC a,b,c PREDSTAVLJAJO TRIKOTNIK?

Za stranice trikotnika mora veljati, da je vsaka stranica krajša od vsote drugih dveh stranic. Torej veljati mora:a < (b+c) in b < (a+c) in c < (a+b) . Če ustreza vsem pogojem, trikotnik obstaja, če ne ustreza, trikotnik ne obstaja.

PROGRAM

(Trikotnik1.png)

REZULTAT

(Trikotnik2.png)

POGOJNI STAVEK if - GNEZDENI POGOJNI STAVKI

Znotraj pogojnega stavka je lahko poljubni stavek, tudi pogojni stavek.

PRIMER
Nina si je v trgovini ogledovala obleke. Tri obleke so ji še posebej padle v oči. Ker nima dovolj denarja, si bo kupila samo dve, najcenejši. Napišimo program, ki prebere cene oblek in izpiše, kateri obleki naj kupi.

REŠEVANJE PRIMERA
Primer bomo rešili z gnezdenimi pogojnimi stavki. Najprej bomo prebrali cene oblek, nato pa jih bomo primerjali, ter glede na pogoj, izpisali rešitev problema.

PROGRAM

(GnezdenjePogojnihStavkov.png)



REŠITEV

(Gnezdenje2.png)

ZANKE

Zanke v programiranju uporabljamo takrat, ko želimo enega ali več stavkov ponoviti večkrat zaporedoma. Namesto, da iste stavke pišemo n-krat (recimo, da ne poznamo copy/paste), jih napišemo enkrat in jih postavimo v zanko, ki se izvrši n-krat.

Spoznali bomo naslednje zanke:

  • zanka while ;
  • zanka for ;
  • zanka do .

Pri zankah moramo paziti, da ne napišemo pogoja, ki bi bil vedno izpolnjen, saj se zanka ne bo ustavila. Običajno moramo v zanki spremeniti vrednost vsaj ene spremenljivke, ki nastopajo v pogoju.

ZANKA while

UPORABA
Želimo izpisati 1000x nek stavek ali pa želimo sešteti prvih 100 sodih števil, narisati n kvadratov ipd..Preverimo pogoj in izvajamo stavke v zavitih oklepajih. Tolikokrat, dokler je pogoj izpolnjen. Torej zanko WHILE uporabljamo, če želimo, da se neka stvar izvede tolikokrat, dokler ustreza pogoju.

SINTAKSA

 while(pogoj)
{
    stavek1;
    stavek2;
    ...
    stavekn;
}


POMEN

Dokler je izpolnjen pogoj ponavljaj stavke stavek1, stavek2, ..., stavekn .

ZANKA while - PRIMER

PRIMER

Izpisati želimo 50 enakih stavkov. Stavek se glasi "Življenje je lepo, če ga živiš!"

REŠEVANJE PRIMERA

KAJ PONAVLJAMO? Izpis stavka "Življenje je lepo, če ga živiš!"
POGOJ? Izpis 50 stavkov. Dokler ne izpišemo 50 stavkov, je pogoj veljaven. Šteti moramo torej izpisane stavke.
PRED ZAČETKOM PONAVLJANJA nastavimo spremenljivko stStavkov na 0, saj izpisanih stavkov na začetku ni.
V ZANKI izpisujemo stavke in povečujemo spremenljivko stStavkov za 1.

PROGRAM

(while.png)



REŠITEV

(while1.png)

ZANKA for

UPORABA
Zanka for je ekvivalentna uporabi zanke while . Zanko for uporabljamo predvsem takrat, ko moramo šteti ponovitve. Z zanko for prav tako lahko izpišemo števila od 1 do 10, izpišemo soda števila med 1 in 100 in podobno...

SINTAKSA

for(zacStanje;pogoj;konStanje)
{
    stavek1;
    stavek2;
    ...
    stavek3;
}


POMEN

V stavek zacStanje običajno uporabimo za nastavitev števca, v pogoj preverjamo, če je števec že dosegel določeno mejo, v stavku konStanje pa povečujemo(zmanjšujemo) števec.
Če je pogoj izpolnjen, izvedemo stavke stavek1, stavek2, ..., stavekn in stavek konStanje . Nato postopek ponovimo. Če je pogoj še vedno izpolnjen, ponovno izvedemo stavke stavek1, stavek2,..., stavekn in stavek konStanje . Nato ponovno preverimo pogoj . Ko pogoj ni izpolnjen, se zanka konča.

ZANKA for - PRIMER

PRIMER
Izpisati želimo soda števila med 10 in 20, vsako sodo število v svojo vrstico.

REŠEVANJE PRIMERA
zacStanje spremenljivko i bomo nastavili na 10, saj želimo izpisati soda števila od 10 naprej
pogoj spremenljivko i omejimo z 20, torej postavimo pogoj, dokler je i manjši ali enak 20 ponavljamo zanko
konStanje nastavimo tako, da se spremenljivka i na vsakem koraku povečuje za 2, saj izpisujemo soda števila

Spremenljivki i najprej priredimo vrednost 10. Nato preverimo pogoj, ali je i manjši ali enak 20. Ker je pogoj veljaven, vstopimo v zanko in izpišemo vrednost spremenljivke 10. Nato se vrednost spremenljivke i poveča za 2. Zopet se preveri pogoj. Pogolj je še zmeraj veljaven, se ponovno izpiše vrednost spremenljivke 12. Zanka se ponavlja, dokler je vrednost spremenljivke i manjša ali enaka 20.

PROGRAM

(for.png)



REŠITEV

(for1.png)

ZANKA do

UPORABA
Zanka do se malo razlikuje od prejšnjih dveh. Najprej se izvedejo stavki v {} nato se preveri veljavnost pogoja. Če je pogoj veljaven se zopet izvedejo stavki. Z zanko do ravno tako lahko rešujemo že prej omenjene probleme, izpisovanje pozitivnih števil, izpisovanje sodih števil ipd.. Zanko do ponavadi uporabljamo manj pogosto, kot zanko while ali for , čeprav njena sintaksa in razumevanje ni nič težje kot zanki while in for .

SINTAKSA

do
{
   stavek1;
   stavek2;
   ...
   stavekn;
} while(pogoj);


POMEN

Najprej se izvedejo stavki zapisani v {}, stavek1, stavek2,..., stavekn . Nato preverimo pogoj . Če je pogoj izpolnjen, se ponovno izvedejo stavki zapisani v {}. Nato spet preverimo pogoj . Če je pogoj izpolnjen, se zanka povnovi, sicer končamo.

ZANKA do - PRIMER

PRIMER
Napišimo program, ki bo bral števila toliko časa, dokler uporabnik ne bo vnesel pozitivno število.

REŠEVANJE PRIMERA
S pomočjo zanke do beremo števila toliko časa, dokler je pogoj zanke izpolnjen. Pogoj je izpolnjen, ko vnesemo negativno število. Če uporabnik vnese pozitivno število, pogoj ni več izpolnjen. Delovanje zanke se konča. Da je program prijazen za uporabnika, izpišemo za konec "KONEC!".

PROGRAM

(do.png)

REŠITEV

(do1.png)

PRIMERJAVA ZANK while, for, do

Zanka while je ekvivalentna zanki for . Katero zanko bomo uporabili, je odvisno od nas samih. Zanko for ponavadi uporabljamo, ko moramo šteti ponovitve.

Zanka do je v primerjavi z zankama while in for malce drugačna. Pri zanki do se najprej izvedejo stavki in nato šele preverimo pogoj , pri zankah while in for pa se veljavnost pogoja preverja pred vsako ponovitvijo stavkov .

VIRI IN LITERATURA

0%
0%