MatheAss

MatheAss

Avtor: Matija Lokar (mentor), Sabina Oražem (avtor)

MatheAss

(./ikonaMatheAss.PNG)

Predstavitev preprostega a zelo uporabnega matematičnega orodja. Predstavitev je pripravljena kot kratek priročnik za uporabo programa.

MatheAss (nekdanji Math-Assist, okrajšava za Mathematical Assistant) je računalniški program za numerično računanje. Program je zelo razširjen v Nemčiji, od koder tudi izvira. Pojavil se je leta 1983 kot "shareware" program in je bil eden prvih shareware programov na nemškem trgu. MatheAss je na voljo na spletni strani proizvajalca MatheAss. Ponuja kontekstno pomoč, ki prikazuje matematične primere in osnovne informacije.

Njegova funkcionalnost je omejena v primerjavi z drugimi numeričnimi programi, na primer, z njim ne moremo simbolično računati. Po drugi strani je preprost za uporabo in ponuja uporabniku v celoti izdelane rešitve, pri katerih je potrebno vnesti samo nujno potrebne količine.

Z njim si lahko pomagamo pri reševanju problemov na področjih:

  • algebre
  • geometrije
  • analize
  • statistike
  • linearne algebre

Osnovni izgled programa

Ko odpremo program se nam prikaže veliko prazno polje, nekaj ikon in pa menijska vrstica. V vrstici z gumbki najdemo nekaj zelo osnovnih ukazov, kot so naprimer odpri, shrani, izreži, natisni, izhod… Naše izhodišče pa je vrstica z menijem.

  • 1 menijska vrstica
  • 2 vnos podatkov, rezultati in grafični prikaz
  • 3 prekinitev, pomoč
(./izgledPrograma.PNG)
Osnovni izgled programa

Algebra

Če v menijski vrstici izberemo Algebra, se nam odpre podmenij v katerem lahko izbiramo med:

  • izračun vseh praštevil na določenem intervalu števil
  • dano število razcepi na prafaktorje
  • izračun največjega skupnega deljitelja in najmanjšega skupnega večkratnika
  • pretvorba decimalnega zapisa v ulomek in obratno
  • izračun binoma
  • izračun ničel polinoma četrte stopnje
  • izračun diofantskih enačb
  • izračun vseh pitagorovih troj na določenem intervalu števil
  • računalo za računanje števil pri različnih osnovah
  • računalo za računanje ulomkov
  • računalo za računanje s kompleksnimi števili
  • preprostno računalo
(./izgledRacunala.PNG)
primer: Računalo s kompleksnimi števili

Geometrija

Geometrija je razdeljena na računanje v dvo- in tro- dimenzionalnem prostoru..

Podamo nekaj podatkov zahtevanih o liku ali telesu. Ostali podatki so izračunani in ponekod je izrisan graf lika ali telesa.

Delo z liki:

  • izračun elementov trikotnika, podati moramo vsaj dva podatka
  • tikotnik določimo preko treh poljubnih elementov
  • tikotnik določimo preko treh točk s koordinatama x in y
  • določimo pravilni n-kotnik z enim danim podatkom
  • poljubni lik (mnogokotniki), ki ga določimo preko točk s koordinatama x in y
  • mnogokotnike podamo preko točk in jih bodisi preslikamo, rotiramo ali transformiramo
  • krožni izsek, podamo vsaj dva podatka
  • presečišča med premicami in krogi

Delo s telesi:

  • pretvorbe koordinatnih sistemov
  • računanje robov, višin, obsegov, radija, volumna, površine na telesih piramida, kocka, oktaeder, dodekaeder, ikosaeder
  • računanje robov, višin, obsegov, radija, volumna, površine na telesih prizma, valj, piramida, stožec, sfera
  • podamo premico, ploskev ali sfero skozi nekaj točk, dobimo pa naprimer oddaljenost od koordinatnega sistema, točke kjer seka koordinatne osi in druge oblike zapisa
  • izvemo lahko kaj več o nekem preseku premic, ravnin in sfer
  • računamo lahko razdalje med točkami, premicami, ravninami in sferami

Analiza

  • izračun kvocienta in produkta dveh polinomov
  • risanje funkcij (tudi več funkcij v istem koordinatnem sistemu)- določimo lahko tudi interval funkcije, ki ga želimo na grafu. Pri risanju kotnih funkcij pa lahko določimo stopinje, radiane ali gradiane.
  • risanje funkcij na intervalih, možnost prikaza točk mej
  • risanje funkcije v parametrični obliki, podamo x(k) in y(k); (k = parameter)
  • risanje družine funkcij v parametrični obliki (sprotno risanje)
  • diskusija funkcije: odvodi, ničle, ekstremi, prevojne točke
  • določanje približka ničel funkcije po Newtonovi metodi
  • funkcija, kjer podamo tri različne parametre (sprotno risanje)
  • računanje določenih integralov
  • graf tridimenzionalne funkcije

Statistika

Linearna algebra

Izračunamo lahko:

  • sistem liearnih enačb, izračun zgornje trikotne in identične matrike
  • linearano kombinacijo linearno neodvisnih vektorjev
  • skalarni produkt, dolžini vektorjev, kot med njima
  • vektorski produkt in velikost le-tega
  • mešani produkt
  • inverz matrike, rang, determinanto
  • transponirano matriko
  • produkt dveh matrik
(./primerMatrika.PNG)
primer: Inverz matrike

Filmček o uporabi

Nekaj prevodov

  • verticle = točka
  • altitude = višina
  • circumcircle = trikotniku očrtan krog
  • incircle = trikotniku včrtan krog
  • chord = struna krožnega izseka
  • intersection = presečišče
  • order of matrix = velikost matrike
  • circular = okrogel
  • lateral = bočni
  • parallel = vzporedno
  • line = premica
  • plane = ploskev
  • slope = nagib
  • inflection point = prevojna točka
  • repetitions = ponovitev
  • =
  • =
  • =
  • =
  • =
  • =
  • =
  • =
  • =
  • cylinder = valj
  • cylinder = valj
  • cylinder = valj
  • cylinder = valj
  • cylinder = valj
0%
0%