Gradiva nauk.si zahtevajo za pravilen prikaz sodoben brskalnik. Preverjeno delujejo
z brskalniki Mozilla Firefox 3.5+, Google Chrome 4.0+, Safari 4.0+, Internet Explorer 8.0+ ali Opera 10.50+.
V primeru, da uporabljate Internet Explorer 8, preverite, če imate vklopljen združljivostni način
(Compatibility view), ki ga lahko izklopite s klikom na ikono, ki jo vidite na spodnji sliki.
Veseli bomo vaših komentarjev. Obiščite nas na www.nauk.si.
Uvod v mere variabilnosti
V e-gradivu Statistika - Srednje vrednosti ste spoznali srednje vrednosti kot tipične parametre, ki opisujejo lastnosti populacije. Srednje vrednosti pa ne nudijo vselej dovolj informacij o populaciji. Lahko vodijo do napačnih sklepov, če nimamo še drugih potrebnih informacij.
Aritmetična sredina pri dekletih je bila 9 točk, pri fantih pa 8 točk. Ali lahko iz te informacije sklepate, da so dekleta pisala test bolje od fantov? Verjetno boste odgovorili pritrdilno. Malo natančnejši pogled pokaže, da odgovor ni tako preprost.
Dve tretjini fantov je doseglo boljši rezultat kot katerokoli dekle. Zato ne morete trdite, da so dekleta v celoti boljša od fantov.
Variacijski razmik (VR) je najenostavnejša mera variabilnosti, ki jo izračunamo kot razliko med največjo in najmanjšo vrednostjo statistične spremenljivke.
Povprečni absolutni odklon izračunamo tako, da izračunamo absolutne odklone posameznih vrednosti spremenljivke od aritmetične sredine M, odklone seštejemo in delimo s številom odklonov. Postopek za N vrednosti spremenljivke y bi bil torej naslednji:
V bolnišnici so proučevali, koliko dni so bolniki preživeli na zdravljenju. Zbrali so podatke za 9 bolnikov, ki so jih odpustili na določen dan. Izračunajte aritmetično sredino, variacijski razmik in odklone od aritmetične sredine in jih grafično predstavite!
Odkloni od aritmetične sredine so lahko pozitivni ali negativni. V prejšnjem primeru smo pri računanju povprečnega odklona vpliv predznaka eliminirali tako, da smo seštevali absolutne vrednosti. Lahko pa bi odklone od aritmetične sredine kvadrirali, saj veste, da je kvadrat negativnega števila vedno pozitivno število.
Če vsoto kvadratov odklonov od aritmetične sredine delite s številom enot populacije, dobite število, ki se imenuje varianca in je mera za razpršenost posameznih vrednosti statistične spremenljivke od aritmetične sredine. Označimo jo s grško črko sigma.
V tabeli so zbrani podatki o doseženih golih nogometnih moštev A in B na tekmah. Katero moštvo je po vašem mnenju boljše!
Če pa odklone kvadrirate in vsoto kvadratov delite s številom tekem, dobite pri moštvu A 1,45, pri moštvu B pa 1,85, kar pomeni, da je variabilnost golov pri moštvu A manjša kot pri B, torej je mogoče z večjo verjetnostjo pričakovati, da bo moštvo A v povprečju večkrat dosegalo 1,5 gola na tekmo kot moštvo B.
Kot smo uvodoma zapisali, so variacijski razmik, varianca in standardni odlon absolutna mera variabilnosti. Varianca in standardni odlon sta meri za razpršenost okrog aritmetične sredine.
Obrazec za računanje koeficienta variabilnosti je standardni odklon deljen z aritmetično sredino, krat 100, ker je koeficient izražen v odstotkih. Janez je imel aritmetično sredino krvnega pritiska 170, standardni odklon pa 17. Če ti števili delite in rezultat pomnožite s 100, lahko dobite koeficient variabilnosti.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kako se je lotil naloge?
Izračunal je aritmetično sredino, tako da je sredine frekvenčnih razredov pomnožil s frekvenco, produkte seštel in delil s številom avtobusov, da je dobil aritmetično sredino 10,8 minut.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kako se je lotil naloge?
Izračunal odklone sredine razredov od aritmetične sredine.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kontrolor mestnega potniškega prometa je na izbranem postajališču ob določeni uri preverjal usklajenost vožnje avtobusov s predpisanim urnikom. Ko je uredil podatke, je dobil spodnjo tabelo.
Zanimala ga je povprečna zamuda in povprečni odklon zamud.
Kako se je lotil naloge?
Produkte je seštev in delil s številom avtobusov, da je dobil varianco 31,4.